Info. om Frelsesarmeen

Frelsesarmeen er et mangfoldig og særpreget kirkesamfunn som vil bekjempe fattigdom og sosiale problemer – og har erklært ”krig” mot all ondskap, med kjærlighet som eneste våpen.

Frelsesarmeen ble grunnlagt av William og Cathrine Booth i 1865, først under navnet Øst-Londons kristne misjon. Den direkte årsaken var den store nøden innbyggerne levde under i slummen.
William og Catherine Booth så magre barn på jakt etter mat. Der var sørpe fulle femåringer utenfor døren til pubene. Unge jenter som solgte både varer og seg selv for å overleve. Mødre tvang øl fra seidler ned gjennom halsen på småbarna sine – i mangel av noe annet å gi dem. Og utenfor vertshusene; menn som raste og sloss med askegrå ansikter.


Noe må gjøres tenkte de og ved 20-tiden 2. juli 1865 slo det ned i de to innflytterne: Londons gater var fulle av mennesker som var i ferd med å gå til grunne. William og Catherine Booth bare måtte gjøre noe med det. De ville formidle at det var håp. At Guds kjærlighet var grenseløs. At alle mennesker hadde lik verdi. Og at alle mennesker har mulighet til forandring, utvikling og vekst.

William Booths strategi og plan for et bedre samfunn ble til som følge av erfaringer med menneskelige behov. Ekteparet forsto at man ikke kunne lese fra Bibelen for en som frøs på føttene eller sultet. Dette perspektivet formet slagordet «suppe, såpe og frelse»; å vise omsorg for hele mennesket gjennom å mette den sultne, gi verdighet til den nedbrutte og forkynne Jesu frelsende og forsonende kjærlighet.

Det var Guds kjærlighet som drev de til handling. En kjærlighet som tvang de til å forkynne evangeliet å gjøre noe med det de så. Denne samme kjærligheten er det som holder oss i den samme vekkelsesånden i dag, og som lar oss nå ut til enda flere jmf. 1.kor.9.16-17.

22. januar 1888 kom Frelsesarmeen til Norge ledet an av kommandør Hanna Ouchterlony. under mottoet Norge for Kristus. Og til denne dagen er dette fortsatt vårt motto gjennom redskapene; suppe, såpe og frelse.